Att våga bry sig

I en tid då vi översköljs av information, händelser och upptåg via olika kanaler är det inte alltid så lätt att hitta guldkornen. Givetvis är de mer personligt riktade oftast de som värmer hjärtat mest. Jag brukar oftast poängtera att det är viktigt att alltid ha kvar en fot i verksamheten, även om man idag har mer centrala funktioner. Det är där det händer, det är där som mötet sker, det är där som resultatet på alla beslut och övergripande initiativ förverkligas och utmanas.  Som pedagog möter vi ofta situationer som inte alltid är så lätta att hantera och frustrationen över att inte veta vad som sedan hände kan göra sig påmind ibland.

I helgen blev jag ganska glad över ett litet meddelande som poppade upp till mig i ett socialt media. Det var från en elev som jag hade för många år sedan. Vi hade en bra relation, men svårigheterna och problemen eskalerade under slutfasen av skolgången. Jag var där som mentor men mestadels som medmänniska för att försöka hjälpa och vägleda. Visst blev det en del svåra beslut och allt kanske inte kändes tillfredsställande för någon part när grundskolan närmade sitt slut.

Därför blev jag så oerhört glad när jag fick detta meddelande och också fick vetskap om att mycket hade rättat till sig. Det gav mig också ett bevis på att vi aldrig skall sluta bry oss, särskilja eller inte vara där som medmänniskor. Vetskapen att vi alltid varit flera som kämpat och mött dessa problem och så även i detta specifika, gör att man skulle vilja dela med sig till alla andra. Fast detta värmde just mitt hjärta lite extra, så tack för att jag fick veta och av alla de kramar som fanns så var detta den största.

”Ville bara tacka dej för du brydde dej och försökte hjälpa mej genom de sista svåra åren i skolan. Jag blev arg då men jag förstår nu. Är väldigt tacksam och du är och var min favorit lärare då och även nu idag :-)”

Om Stefan Thorvaldsson

IKT-pedagog och IT-samordnare i Halmstad kommun.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

