Glädjen i utbildning

ibland har vi tyngre dagar på jobbet, ibland lite lättare och plötsligt händer det och allt bara flyter på. Efter en eländig dag med extra uppgifter och brandkårsutryckningar som störde planeringar och förberedelser var man inte helt nöjd inför dagens uppgifter. Utbildning av och diskussioner med pedagoger och lite praktisk verksamhet. Kanske lite basic, men vi körde en QR-kod utbildning som också blev en liten skattjakt! Lite uppvärmning med fakta och grunder för att sedan praktiskt arbeta med Det som dolde sig bakom 6 QR-koder. Dör fanns uppgifter placerade på en skapad webb.

  
Vi startade med att utlösa en video från en Aurasma, d.v.s en dold skapad video i en bild där de fick sina första instruktioner. Under QR-koderna fanns sedan uppgifter om att filma olika videosekvenser, ta bilder, hämta bilder från Internet (samt användarmöjligheter för dessa) för att till slut sätta ihop dessa i en iMovie-film. När väl den var klar skulle de skicka den via AirDrop till mig. Avslutningsvis tittade vi på kreationerna tillsammans och diskuterade hur vi skulle kunna använda detta i klassrummet och även i ett planerings och bedömningsförfarande. Vad är det vi lär och hur? Givetvis måste vi tänka till lite här så det blir substans i uppgifterna och givande på flera sätt.

  
Detta kanske inte låter så märkvärdigt, men det är inte detta jag vill poängtera. Utan det handlar om den där känslan när elever lyckas. Med stort engagemang delade lärarna in sig i grupper och olika anfallsvinklar att attackera uppgifterna och problemen. Den fartfyllda gruppen som snappade upp allt och även skapade egna bilder. Utforskande och utsmyckande och många härliga leenden. den lite mer försiktiga gruppen som med sitt lugn kan inspirera vem som helst i sina kreationer. de nöjde sig inte med videosekvenserna utan ville ha in bilderna mitt i klippen så de började utforska att splittra och dela klipp. De utforskade mer avancerade funktioner och med tanke på att de i början var lite noviser utvecklades de snabbast och glädjen i deras ögon och härliga skratt värmer. Sen den kreativa gruppen som flyttade rum och beslöt sig för att skapa lite draman utomhus. Härligt humoristiskt men med uppgiften i fokus. Även ljud och musik lades på och man delade videosekvenserna från ljud för att kunna höja vissa delar och även toningar mm användes. 

  
Två timmar bara försvann och om man kan se denna glädje, iver och skapandelusta hos pedagoger kan vi fråga oss vad som händer med elever med rätt uppgifter och möjligheter till variationer i kreativiteten. Det är så häftigt när det bara flyter på och känslan är att man bara vill ha mer och att man kan känna att det här kommer de att testa och klara av med sina elever och med sina andra kolegor. tack för en sån där dag då det plötsligt bara händer.

Om Stefan Thorvaldsson

IKT-pedagog och IT-samordnare i Halmstad kommun.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar