Skuggan av digitalt ljus

Det finns så många sidor av den digitala användningen. De flesta enligt min åsikt positiva, men givetvis finns det även en mörkare sida. Efter ett år i Kina är det dags att aktivera lite ljus och aktivitet över verksamheten här hemma. Denna blogg har ju inte varit så aktiv under det senaste året. Så det är kanske dags att tända ljuset igen. Under året i Kina som ICT-Teacher och Technical integrator and development så har jag använt en annan blogg. Stoneydaze i Kina eller http://www.flippedwall.wordpress.com.

Bloggar, hemsidor och information på nätet är färskvara och behöver givetvis underhållas. Vad händer när detta inte görs? När det digitala flödet dör ut och ljuset av inspiration och ambition förs in i dunkel. Hade väl tänkt att köra igång bloggar och Twittring igen. Hade tänkt berätta lite om en händelse som påverkade mig på ett sätt jag inte anat häromdagen. 

När jag var tolv år började jag brevväxla med en tjej från Madrid. Under många år skrev vi och blev ganska goda vänner, sådana som man kan prata om precis allt med. Visserligen går livet i vågor och under vissa faser i livet blev det lite stiltje, ungefär som att driva en blogg. Ibland är man mer aktiv än under andra perioder. När den digitala världen drog fram med stormsteg och Facebook och andra sociala medier blev en mötesplats för nya och gamla vänner, blevv allt så mycket lätare. Man träffade gamla klasskompisar och vänner igen, fick förfrågan av nya mm. Vi fick kontakt igen efter några år och började genast prata om allt igen. Detta trots att vi inte träffats IRL så är känslan att det alltid varit ömsesidigt.

Så ibland chattar, ibland fb messenger, inlägg och kommentare på FB och även i små spel som Chefville mm. För mig en ganska häftig upplevelse och en språklig utmaning, även om det mesta var engelska, blev det även lite tyska och fraser på spanska. Senast vi hade kontakt var för ett par veckor sedan och igår när jag skulle skriva och berätta lite var hennes konto inaktiverat. Inte ett ljud, inte ett ljus, bara mörker och en massa frågor. Helt klart kändes det lite olustigt och tankarna var tusen.

Under dagen har jag även funderat och tänkt mycket på vad som händer när ljus på nätet slutar brinna? När webbsidor slutar att uppdateras, när bloggar plötsligt dör, när vänner plötsligt försvinner från sociala medier. Givetvis kan det oförutsedda hända och omständigheter kan också påverka oss att ta beslut. När vi skriver på nätet och sprider information via bloggar och webbar gör vi det av vissa anledningar. Vi får dock inte glömma de som finns därute och läser det vi skriver. För vissa kan det också betyda en hel del. 

Min vän Har aldrig varit personen som skrev mycket personligt på Facebook, en sån där användare som hade fel födelsedag och gärna delade bilder och annat. Dock har våran brevväxling alltid varit ärlig och härlig. Övertygelsen om att vi snart får kontakt igen är där, men vissa etiska frågor dyker även upp. Tillgången till Internet ger oss möjlighet att söka, efterforska och hoppas, men var går gränsen och vad innebär respekt på nätet? 

Så i skuggan av de stora möjligheterna som dagens teknik ger oss skapas också risker till negativa effekter. Igår, kanske av en obetydelselös händelse påverkades jag på ett sätt som jag inte hade en aning om, men den väckte också många andra tankar.

Om Stefan Thorvaldsson

IKT-pedagog och IT-samordnare i Halmstad kommun.
Det här inlägget postades i Internet, Sociala medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

