Tålamodstänk

Tålamodstänk
Jan Björklund vill att vi som lärarkår skall ha tålamod med den historiska reformen att
förändra skolan. Min fråga är om det då var nödvändigt att införa något som man senare
måste rasera? Tålamod för att se en historisk reform genomföras…
Nåväl, när de skriftliga omdömena infördes i en då hårt ansträngd och tålamodsprövad
lärarkår mottogs detta med blandade åsikter. Flertalet år hade lagts på att reda ut den
oenighet som rådde kring LPO94. Sedan hände något… Ett IT-stöd blev tillgängligt på ett
sätt som kom att förändra möjligheterna. Den hårt prövade lärarkåren var tvungen att
anamma ytterligare en förändring i tänket och handhavandet. Tala om att visa tålamod!
Arbetssättet, IT-stödet har nu börjat ge resultat och pedagogerna ser nu vinsterna med
formativ bedömning, kontinuerligt arbetssätt, väg och -handledning och vi börjar får
professionella utvecklingssamtal och en hel kår som närmar sig den status man är värd.
Då kommer nästa påhitt… Nu skall allt raseras! Kanske en för snabb tolkning, men likheter
med skolformer från 50 och -70-tal är slående. Är det dit vi vill? Visst, flertalet jublar över
att IUP och skriftliga omdömen skall slopas. Är det inte lite naivt att tro att den tid som
detta arbete tog i anspråk oavkortat kan föras över i undervisningen? Vilken pedagog vill
ge upp den professionella bedömning som man nu fått som ett arbetssätt?
Är den första att hålla med om att dokumentationskravet är alldeles för högt, men visst
finns det andra vägar att tänka. Hur är det…. De som skriker högst… De hörs…. Men är det
sanningen och verkligheten.
I en rå verklighet så vet vi att mot alla råd så fungerar straff och belöningspsykologi
alldeles utmärkt. Att nu straffa de duktiga och professionella pedagoger som anammat och
arbetat hårt för att få till ett väl fungerande arbetssätt som gagnar eleven känns oerhört
frustrerande.
Jan Björklunds tankar och förslag är i mina tankar ett ledarskap som kan liknas vid att
vända kappan dit vinden blåser. Vi talade om tålamod, vi har givit dig detta, borde inte alla
som nu arbetat så hårt till att få det funktionellt i skolan visas samma tålamod och få
arbetsro.
En förälder som har småbarn, känner till situationen som uppstår då man närmar sig
kassan på ICA. Det blir skrik, gråt och tandagnissel…. Att ge efter då innebär att beteendet
kommer att upprepas. Är det på detta sätt vi vill att svensk skolutveckling skall ske? Att ge
efter och inte tro på det som man egentligen tror på?
Nej, Jan Björklund… Jag tror inte att betyg i åk3 är den historiska reform vi skall ha
tålamod och tilltro med. Du hade en tanke som Sveriges pedagoger anammat och
utvecklat till något positivt och professionellt. Dessa pedagoger, administratörer, formativa
bedömare, eldsjälar borde visas respekt och ges tålamod.
Frågan vi tenderar att glömma bort är: Vad är bäst för eleven?
Ha en bra dag därute
Stefan Thorvaldsson

Annonser

Om Stefan Thorvaldsson

IKT-pedagog och IT-samordnare i Halmstad kommun.
Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s