Betygsbok från 1950

Betygsbok från 50-talet

Betygsbok från 50-talet

I en tid då betyg åter har blivit en politisk förvrängning av människors bättre vetande i Sverige fann jag denna bok. Då jag rensade ur mina föräldrars torp och lador hittade jag mycket intressant, allt från gamla Märklintåg, ångmaskiner och verktyg till motböcker, premieobligationer, personliga brev och betygsböcker. Att bara studera och hålla en betygsbok i handen gjorde att man fick sitta ned, tända ett ljus på höloftet, tänka, filosofera och tänka på det som händer runt omkring just nu.

Vart är vi på väg och vart vill vi resa? Kan vi påverka? Tar vi ställning? Gör vi vår röst hörd?

I dessa äldre betygsböcker kallades eleverna för lärljungar och man fick även ett omdöme… förlåt betyg i ordning och uppförande. Noggrant specificerade resultat blandat med betyg från varje termin varvat med tankar om vad dessa siffror egentligen säger… Dessutom fanns frånvaron med på dessa terminsbetyg… tänk att de klarade av detta för 60 år sedan, något som flertalet har problem med idag med ett modernt IT-stöd .

I en tid då vissa vill avveckla ett skrriftligt omdöme och en IUP-process som precis etablerat sig får jag rysningar då likheten med 50-talets skola är slående i dagens förslag från våra skolinsatta politiker, för de är väl insatta? De har väl koll på att all forskning visar att de är på rätt spår? De har väl förankrat detta hos den professionella kår som varje dag beskriver, handleder och vägleder tusentals barn, elever och föräldrar med ord, formativa bedömningar, strategiska dialoger och kärlek.

Är det troligt att tro att det blir bättre av att ta bort den process som tagit så mycket energi i anspråk att införa? Nu när den äntligen börjar resultera i ett arbetssätt som faktiskt beskriver elevernas förmågor på ett väsentligt tydligare sätt än en siffra.

Visst är det många som ropar hej, som skålar i champagne och firar då de nu tror att dokumentationskravet försvinner. Ack så lurad man kan bli då min förhoppning är att elever och föräldrar fortsatt kommer att ha ett krav på skolan om det professionella arbetssätt som implementerats de senaste åren. Tror även att baksmällan från champagnen kommer att bli tydlig då man kommer uppleva en kvalitetssänkning utan formativ bedömning och framför allt att man ändå kommer att behöva den…

Vad har vi då fått ut av detta? Tillfällig euforisk lycka och betyg från årskurs 3… man tackar och funderar på vad som blir nästa drag… snart är det bara aga som saknas från 50-talets skola….

Nej, jag tackar inte för dessa förslag utan vänder mig till och litar på alla de pedagoger och skolutvecklare som gör ett fantastisk jobb därute och som driver utvecklingen dit den borde gå och som har det viktigaste i fokus…

… eleven!

Mvh Stefan

Ps: Tack pappa för insikten i 40 & 50-talets skola med betyg, rapp från rem och pekpinne samt lördagar då men visste vad ungdomarna höll hus

Annonser

Om Stefan Thorvaldsson

IKT-pedagog och IT-samordnare i Halmstad kommun.
Det här inlägget postades i Skolfrågor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s